10 historiske fejl på film, du sikkert ikke fangede

Foto/ Paramount Pictures/AP/Ritzau Scanpix

author
Freya Bjørnlund

Artiklen blev opdateret 14.07.2018.

Et godt filmkostume skal se godt ud. Og det skal sige noget om den person, der har det på. Men det skal også holde sig til historisk fakta og almindelig logik. Det kniber lidt i de her 10 historiske fejl på film fra kostumeafdelingen, som vi har læst om hos Screen Rant, Ice Pop og Diply.

LÆS OGSÅ: Vi kårer de 10 bedste sexscener fra 2017: Fra den søde til den uhyggelige

Kritisk blik under kilten

Andrew Cooper

LÆS OGSÅ: 13 akavede statister, der næsten ødelagde filmen

Hvad tænker du, når vi siger Skotland? Sandsynligvis kilt. Sandsynligvis Mel Gibson i kilt. De to ting har bare ikke noget med hinanden at gøre. Mel Gibson går ganske rigtigt i krig iført kilt som frihedskæmperen William Wallace i Braveheart, som foregår i 1280’erne. Kilte blev først en ting i Skotland i 1720’erne.

Pink paraply i Homers Grækenland

Alex Bailey

Flot ser den ud, den lyserøde paraply med kvaste, som beskytter Orlando Blooms sarte hud mod solen i Troja. Problemet er bare, at filmen er baseret på Homers Illiaden, som forskere mener er nedskrevet engang i det 8. århundrede før vores tidsregning. Dengang havde man altså ikke paraplyer af den moderne slags.

LÆS OGSÅ: Her er de 10 bedste sexscener på film nogensinde

Den digitale tidsalder

TriStar Pictures

Den amerikanske borgerkrig 1861-1865 blev udkæmpet med kanoner, rifler og sabler. Men i filmen Glory fra 1989 har soldaterne oprustet med et digitalur. Det ville nok have gjort det hele nemmere. 

LÆS OGSÅ: 10 slet skjulte jokes om sex i Disney-film

Kølige shades

Andrew Cooper

Cool eller korrekt? Tarantino er vist altid gået efter det første. Også i Django Unchained, hvor den tidligere slave tager hævn iført et par solbriller, der egenhændigt bringer steampunken back. Fuck det, at solbriller ikke eksisterede før den amerikanske borgerkrig, som Django ville sige. Og fuck historiske fejl på film.

Vi rangerer de 25 mest sexede karakterer i dansk film

Vandrende skønhedsplet

Merie Weismiller Wallace

Rose fra Titanic er en af de mest genkendelige figurer filmhistorien. Ikke bare for sine røde krøller, men også for sin skønhedsplet på overlæben. Som er en selvstændig organisme. I hvert fald flytter den sig i filmen fra venstre til højre side af hendes ansigt. Det kan godt være, at falske skønhedspletter var på mode i starten af det 20. århundrede, men mon ikke kvinderne ramte lidt bedre plet med makeup-blyanten?

LÆS OGSÅ: De 10 mest ubehagelige aldersforskelle på film

Sikkerhed først

Francois Duhamel

En rigtig hestefilm må have det rigtige hesteudstyr. Men jockeyer havde endnu ikke hagestropper under deres hjelme i 30’erne og 40’erne, hvor den virkelige historie om konkurrencehesten Seabiscuit udspillede sig. Kostumeholdet var tydeligvis ligeglad med historiske fejl på film, så længe Tobey Maguires sikkerhed ikke var på spil.

LÆS OGSÅ: Her er de skønneste scener med kvinder, der onanerer

Stolthed og støvler

Alex Bailey

Takket være Jane Austin ved de fleste, hvordan kjoler fra starten af 1800-tallet skal se ud. På støvler er vi knap så skarpe. Kiera Knightleys gummistøvler i hovedrollen som Elizabeth Bennet i Stolthed og fordom rammer i hvert fald ved siden af. Næsten 40 år ved siden af, for den slags galocher blev først opfundet i 1852.

LÆS OGSÅ: Her er 10 facts om ‘Løvernes Konge’, som de færreste kender

Lyden af fremtiden

Ralph Nelson

Tilbage til fremtiden er en tidsrejsefilm, der virkelig forstår at holde styr på alle plottrådene på tværs af spring i tid. Så hvorfor sætte Marty McFly til at spille sit store nummer Johnny B. Goode på en Gibson ES-345 guitar, der ikke fandtes i 1955?

Blue jeans går aldrig af mode

Albert Clark

Et par velsiddende jeans og en T, så kommer fashion-politiet aldrig efter dig. Måske bortset fra i Raiders of The Lost Arc. Mens Indiana Jones sidder og grubler over et glas sprut, slentrer en statist rundt i baggrunden i blue jeans. Mere Texas anno 1981, hvor filmen kom ud, end Kairo år 1936.

LÆS OGSÅ: Her er 7 serier, der var så provokerende, at de blev aflyst med det samme

Se min kjole, den er blå som fremtiden

Mal Bulloch

Anne Baxter ser eventyrlig ud som Nefretiri i De ti bud fra 1956 (også selvom hun ikke har ét egyptisk gen i kroppen). Men turkis eksisterede ikke som farve på tekstiler i det gamle Egypten. Det gjorde den dér underwire-BH formentlig heller ikke.